Lokomotiva řady 749 je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu, která vznikla rekonstrukcí lokomotiv řady 751 a 752 (tehdejší označení lokomotiv dodaných jako T 478.2); stejně jako jim se jí přezdívá Zamračená nebo Bardotka.
Po ukončení přechodu z parní na motorovou trakci v 80. letech 20. století na československých železnicích bylo rozhodnuto ukončit do té doby běžné vytápění osobních vozů párou a vlaky tažené motorovou lokomotivou vytápět elektricky. Podstatou rekonstrukce byla u osobních lokomotiv řady 751 náhrada parního generátoru (u nákladních lokomotiv řady 752 balastu) topným alternátorem TA 415, aby bylo možné tyto lokomotivy nadále používat pro osobní dopravu. Podobným způsobem byly již dříve přestavovány lokomotivy řady 753 na řadu 750.
Lokomotivy 749 vznikly jen u Českých drah, na Slovensku ne. Jednotlivé stroje nebyly k rekonstrukcím vybírány systematicky, pocházejí ze všech výrobních sérií (vyjma prototypy) a bylo jim ponecháno původní pořadové číslo; jejich označení proto netvoří souvislou číselnou řadu.
 
Technické údaje:
  • Výrobce: ČD ( České Dráhy )
  • Výroba: rekonstrukce ze 751 a 752 v letech 1992 - 1996, cca. 60 kusů
  • Provoz: 1992 až 14.12.2013 (ČD)
  • Trvalý výkon: 1103 kW
  • Max. tažná síla: 180 kN
  • Max. rychlost: 100 km/h
  • Hmotnost: 75 t
  • Délka: 16 500 mm